صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 11

موضوع: جنایت وینسنس / یاد ایام.............

  1. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    جنایت وینسنس / یاد ایام.............


    با سلام به همه عزیزان...............
    این مبحثو واسه این ایجاد کرم که یاداوری بشه واسمون اتفاقات مهمی که نباید یادمون بره....
    تاریخیه اما فقط تو یه روز راجع بهش حرف زدن واقعا ظلمه بهش...
    ایشالا شما هم یاری کنی تا اینا یادمون نره.....


    #1 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

  2. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    DrMohseniAhangar


    جنایت وینسنس


    سالروز سقوط هواپيماي مسافربري ايران توسط ناوگان آمريکايي


    اول گزارش لحظه به لحظه حادثه...

    یکشنبه 12 تیر سال 1367 بندرعباس...


    هواپیمای ایرباس 300 متعلق به هواپیمای جمهوری اسلامی ایران که از تهران عازم دبی بود ( تهران-بندر عباس-دبی ) در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیش*بینی شده, قرار بود این هواپیما با شماره پرواز 655 با دویست و نود سرنشین (156 مرد 53 زن 57 کودک 2 تا12ساله و8 کودک زیر دو سال و 42 نفر با ملیتهای یوگسلاو، پاکستانی، هندی، عرب و 16 خدمه پروازی) در ساعت 10 صبح به مقصد دوبی پرواز کند.
    ناوجنگی آمریکایی «وینسنس» در تاریخ هفتم خرداد از بندر «سان دیه گو» وارد خلیج*فارس شده بود. «ایچنرمارک» قلب این رزم*ناو به شمار می*رفت. وظیفه اصلی آن، کشف هدفهای پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طور همزمان و کنترل آتش آنها بود، هم*چنین این رزم*ناو به موشک*های زمین به هوا با برد 408 کیلومتر نیز مجهز بود.


    ساعت ۷:۱۱ صبح

    ناو یو*اس*اس مونتگمرى گزارش وقوع ۵ تا ۷ انفجار در یک کشتى نفتکش لیبریایى را به مرکز عملیات نیروى دریایى ایالات متحده در خلیج فارس واقع در بحرین مخابره کرد. در این مرکز کاپیتان ریچارد مک کنیا دستور داد تا مونتگمرى مسیر خود را به سمت جنوب ادامه دهد و از قایق*هاى مسلح ایرانی فاصله گیرد. در همین حال کاپیتان مک کنیا به کاپیتان ویل راجرز فرمانده ناوشکن موشک انداز وینسنس دستور داد تا یکى از بالگردهای خود را براى شناسایى قایق هاى مسلح اعزام کند، اما خود ناو در موقعیت قبلى آن در جنوب ناحیه مذکور به منظور پشتیبانى از ناو مونتگمرى باقى بماند.
    کمى دورتر در تنگه هرمز و در کاروان نفتکش*هاى کویتى اسکورت شده به وسیله شناور*هاى جنگى نیروى دریایى آمریکا، ناو یواس*اس سایدز به فرماندهى کاپیتان دیوید کارلسون، دستور گرفت تا در اسرع وقت خود را به ناو وینسنس برساند.


    ساعت ۷:۴۲ صبح

    ساعت ۷:۴۲ خلبان بالگرد ناو وینسنس گزارش داد که قایق*هاى ایرانی با حالتى خصمانه به دور یک کشتى بازرگانى آلمانی گردش مى*کنند. راجرز در واکنش به این خبر در وینسنس اعلام وضعیت فوق العاده مى کند و خود به مرکز جنگى ناو مى*رود و دستور مى*دهد که کشتى به سرعت به سوى محل شناور آلمانى رهسپار شود. اما بنا به گزارش*هاى رسمى پیرامون حادثه ایرباس ایرانی، هیچ کشتى بازرگانى در محل مورد بحث، درخواست کمک نکرده بود. با نزدیک شدن وینسنس به آب*هاى عمان، گارد ساحلى این کشور گزارش داد که قایق یا قایق*هاى مسلح ایرانی آب*هاى عمان را ترک کرده*اند. اما به رغم گزارش گارد ساحلى عمان در مورد عدم وجود هرگونه خطر، ناو وینسنس مسیر خود را در کنار مونتگمرى به سوى شمال تنگه هرمز و به سمت قایق*هاى ایرانی دنبال مى*کند. چند دقیقه بعد، کاپیتان مک کنیا از اینکه ناو وینسنس ۴۰ مایل (۶۴ کیلومتر) بالاتر از محلى قرار دارد که مى*بایست در آن مستقر باشد، متعجب شد. در تماس*هاى رادیویى پس از آن، مک کنیا به طور موکد از فرماندهان هر دو ناو وینسنس و مونتگمرى مى*خواهد که مجدداً به سوى جنوب خلیج فارس بازگردند.
    در این حال راجرز دستور پیشین خود مبنى بر اعلان حالت جنگى در ناو را لغو کرد و دستور داد تا وینسنس به سمت جنوب باز گردد. اما با این همه از بالگرد خود خواست تا پشت ناو باقى بماند و به زیر نظر گرفتن قایق*هاى ایرانی ادامه دهد


    ساعت ۹:۱۰ صبح

    با نزدیک شدن شناور های ایرانی به آب*هاى سرزمینى خود، خلبان بالگرد ناو وینسنس گزارش کرد که شناور های ایرانی به سوى او تیراندازى کرده*اند. در واکنش به این گزارش، راجرز بار دیگر در ناو حالت جنگى اعلام مى*کند و مجدداً راهى شمال تنگه هرمز مى*شود تا به شناور هایى که به سوى بالگردش تیراندازى کرده*اند، پاسخ گوید. اما ایونز، مفسر نظامى روزنامه شیکاگو تریبیون اعتقاد دارد که این بالگرد آمریکایى بود که با کم کردن فاصله*اش باشناور های ایرانی، بیش از حدى که بدان مجاز بوده، قوانین درگیرى را نقض کرده و دست به انجام اقدامى خصمانه نسبت به واحد*هاى سطحى ایرانی زده است.

    کاپیتان راجرز حال آماده استقبال از دردسر است، اما هیچ دردسرى پیش روى وى وجود ندارد. در همین لحظات ناو وینسنس از میان دوشناورایرانی عبور مى*کند ولى هیچ اتفاقى نمى*افتد. راجرز در پى گرفتن اجازه از مرکز فرماندهى مستقر در بحرین بود تا با شناور های ایرانی درگیر شود. به گفته ایونز، در تمامى این دوره که در حدود ۳۰ دقیقه به طول انجامیده بود، بالگرد بدون آنکه آسیبى دیده باشد به ناو بازگشته بود و هیچ شاهد و مدرک محکمى دال بر انجام اقدامى خصمانه از سوى شناور های ایرانی علیه وینسنس یا بالگرد آن وجود نداشت.


    ساعت ۹:۳۷ صبح

    کاپیتان راجرز پس از آنکه به بحرین گزارش مى*کند که قایق*هاى ایرانى به کشتى وى نزدیک*تر شده*اند بر سرعت آنها افزوده شده و آرایشى خصمانه گرفته*اند، درخواست اجازه براى درگیرى و آتش گشودن بر روى آنها را مى*کند. فرماندهى عملیات این درخواست را مى*پذیرد. کاپیتان کارلسون در این مورد تاکید مى*کند که از دیدگاه او و افسرانش بر روى ناو سایدز، وینسنس به هیچ وجه در شرایطى قرار نداشت که لزوم درگیر شدن با آن قایق*هاى کوچک ایرانى را توجیه کند. ایونز نیز در همین زمینه مى*افزاید:
    در حقیقت تحرکات جنگى کاپیتان راجرز، پوششى بود براى گرفتن اجازه حمله به قایق*هاى ایرانى بود.


    ساعت ۹:۴۲ صبح

    سرانجام در ساعت ۹:۴۲ قایق*هاى ایرانى به سوى ناو وینسنس که در حال تعقیب آنها بود نزدیک شدند و یک دقیقه پس از آن توپ*هاى ناو آمریکایى به سوى قایق*هاى ایرانى شلیک کردند. وینسنس با غرق کردن دو قایق ایرانى و صدمه*زدن به سومى تعدادى از دریانوردان ایرانى را به قتل مى*رساند.


    ساعت 10 صبح (بندرعباس)

    هواپیمای جمهوری اسلامی ایران پرواز 655 با 15دقیقه تأخیر در ساعت ۱۰:۰۵ از برج مراقبت فرودگاه بندرعباس تقاضای پرواز کرد، مدت پرواز تا دوبی 30 دقیقه و حداکثر 14 هزار پا تعیین شد. در ساعت ۱۰:۱۷ دقیقه، هواپیمای ایرباس 300 به پرواز درآمد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج*گیری تا ارتفاع 12 هزارپایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راههای هوایی ایران و امارات تماس داشت.

    چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس 300 به منطقه کنترل هوایی امارات, در محلی به نام «مولبیت*», خلبان رضاییان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به 14 هزارپایی صعود کند.


    ساعت ۱۰:۲۲ دقیقه (خلیج فارس)

    در این لحظه ناو وینسنس که خود را به بهترین و نزدیکترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا «ویل راجرز»، فرمانده ناو، موشک استاندارد 2 به سوی پرواز 655 شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در آبهای خلیج*فارس سقوط کرد. با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دوبی، پیگیر سرنوشت پرواز 655 شده ولی آنها اظهار بی*اطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد. با شناسایی دقیق محل سقوط, چرخبالها و شناورها به موقعیت 26و42 عرض شمالی و56 درجه و3 دقیقه طول شرقی منتقل شدند.

    بلافاصله پس از این واقعه, مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف 14 جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرارداده*اند. پس از روشن *شدن نوع هواپیما, آمریکاییها ادعا نمودند در این مورد مرتکب اشتباه شده*اند, اما شواهد بعدی, این نظر آنان را مردود جلوه داد. مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس در خارج از دالان هوایی پرواز می*کرده و رزم*ناو آمریکایی نیز هفت*بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرده است!

    کاپیتان کارلسون، فرمانده سابق ناو سایدز در این مورد معتقد است که ایرباس ایرانى علاوه بر علائمى که مبنى بر غیرنظامى بودن خود مى*فرستاده با سرعتى کم در حال اوج گرفتن بود و حتى اگر در چنین شرایطى نیز آن را به عنوان یک جت اف 14 شناسایى مى*کردند باز من تردید دارم که یک هواپیماى اف 14 می*توانست تهدید سطحى را متوجه ناو وینسنس یا سایدز یا هر شناور دیگرى کند. اپراتور*هاى رادار ناو هواپیمابر فورستال نیز هواپیماى مزبور را به عنوان یک هواپیماى بازرگانى شناسایى کردند. جت*هاى جنگنده اف 14 مستقر بر روى ناو فورستال مى*توانستند در صورتى که کاپیتان راجرز درخواست مى*کرد، با شناسایى چشمى هواپیماى ایرانى از فاصله نزدیک از غیرنظامى بودن آن اطمینان حاصل کنند، ولى زمان براى این کار هم سپرى شد.

    #2 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

  3. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    DrMohseniAhangar


    ادعاي مضحك

    خدمه ناو وينسنس بعدها در پاسخ به اين اقدام، ادعا كردند كه علايم ايرباس ايراني را با علايم راداري يك اف- 14 كه در حال فرود آمدن بر روي ناو هواپيمابر فورستال كه در حدود 160 كيلومتر دورتر از وينسنس بود اشتباه گرفته*اند.
    اين ادعا زماني مضحك به نظر مي*رسد كه بدانيم، وينسنس مجهز به سيستم راداري «ايجيز» (Agies) بوده كه يكي از معروفترين و پيشرفته*ترين سيستم*هاي راداري در تمام جهان محسوب مي*شود. به نحوي كه برخي كارشناسان نظامي آن را متعلق به جنگ جهاني سوم مي*دانند.
    اين سيستم در واقع، سيستم تشخيص دشمن از دوست است تا در صورت انتشار امواج غيرقابل قبول از سوي مهاجم احتمالي، سيستم دفاع موشكي وارد عمل شود. ادعاي فرمانده ناو وينسنس در اشتباه پنداشتن ايرباس از اف- 14 به اين معني است كه مدرنترين سيستم جهان قادر به تشخيص يك هواپيماي مسافربري از هواپيماي جنگي نيست. در حالي كه گفته مي*شود قدرت سيستم راداري ايجز به حدي است كه همزمان چند هدف را كشف و مورد رهگيري قرار مي*دهد.

    #3 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

  4. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    DrMohseniAhangar


    دلایل رد ادعاهای رسمی دولت امریکا

    این ادعا به دلایل زیر, غیر قابل قبول بود, زیرا:
    1ـ قطعات متلاشی شده هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب*های سواحل جنوبی جزیره هنگام, درست در داخل آب*های ایران پراکنده شده بودند. این محل درست در زیر مرکز دالان هوایی بین*المللی بندرعباس دوبی (آمبر56) قرار دارد و نشان می*دهد که هواپیما درست در مسیر پیش*بینی شده درحال پرواز بوده است و همانطورکه چهارسال بعد روزنامه «نیویورک تایمز», در گزارشی که حاوی چندین نکته تازه بود, گفت که ناو وینسنس در آب*های فلات قاره ایران بوده است نه در آب*های بین*المللی و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در آن زمان بر این حقیقت سرپوش گذاشته است. همچنین دریاسالار «ویلیام کراو» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در دوره زمامداری ریگان در گفتگو با شبکه «بی بی سی» تأکید کرد, ناو وینسنس بدون هیچ دلیل روشنی با وجود برخورداری از توپها و موشک*های دوربرد به کمانه آبهای ایران آمده بود. این نشان دهنده آن است که ناو به عمد برای عمل سوء آماده شده بود.
    2ـ هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم, شکل, اندازه و توانایی پرواز کاملاً با هواپیمای F-14 متفاوت است.
    3ـ با توجه به ارتباط کلامی و ارتباط ناوبری هر هواپیمای بازرگانی و مسافربری, ناو آمریکایی می*توانست به راحتی با شنیدن مکالمات خلبان به ماهیت هواپیمای مسافربری پی*ببرد.
    4ـ مقامات ناو آمریکایی ادعا کرده*اند که سه اخطار روی باند نظامی فرستاده*اند ولی پاسخی دریافت نکرده*اند. مسلماً اخطار نظامی ارسال شده به گوش خلبان 655 نرسیده است, ولی سه اخطار روی باند غیرنظامی (اضطراری) را هیچ منبع غیر*نظامی دریافت نکرده است و از آنجا که کلیه خلبانان دو منطقه همیشه در این باند به گوش هستند, این ادعایی واهی می*نماید. مقامات آمریکایی (که سرنگونی یک هواپیمای مسافربری کره*جنوبی در سال 1362 را «بربریت» نامیدند و خواستار تحریم بین*الملل خطوط هواپیمایی شوروی سابق شدند.) پس از ارتکاب حمله به هواپیمای مسافربری ایران، سعی کردند با طرح ادعاهایی, فاجعه را کوچک و کشتار 290 انسان را (که در نوع خود در تاریخ هواپیمایی غیرنظامی بی*سابقه است), امری عادی جلوه دهند.

    #4 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

  5. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    setare


    DrMohseniAhangar نوشته است:
    دلایل رد ادعاهای رسمی دولت امریکا

    این ادعا به دلایل زیر, غیر قابل قبول بود, زیرا:
    1ـ قطعات متلاشی شده هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب*های سواحل جنوبی جزیره هنگام, درست در داخل آب*های ایران پراکنده شده بودند. این محل درست در زیر مرکز دالان هوایی بین*المللی بندرعباس دوبی (آمبر56) قرار دارد و نشان می*دهد که هواپیما درست در مسیر پیش*بینی شده درحال پرواز بوده است و همانطورکه چهارسال بعد روزنامه «نیویورک تایمز», در گزارشی که حاوی چندین نکته تازه بود, گفت که ناو وینسنس در آب*های فلات قاره ایران بوده است نه در آب*های بین*المللی و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در آن زمان بر این حقیقت سرپوش گذاشته است. همچنین دریاسالار «ویلیام کراو» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در دوره زمامداری ریگان در گفتگو با شبکه «بی بی سی» تأکید کرد, ناو وینسنس بدون هیچ دلیل روشنی با وجود برخورداری از توپها و موشک*های دوربرد به کمانه آبهای ایران آمده بود. این نشان دهنده آن است که ناو به عمد برای عمل سوء آماده شده بود.
    2ـ هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم, شکل, اندازه و توانایی پرواز کاملاً با هواپیمای F-14 متفاوت است.
    3ـ با توجه به ارتباط کلامی و ارتباط ناوبری هر هواپیمای بازرگانی و مسافربری, ناو آمریکایی می*توانست به راحتی با شنیدن مکالمات خلبان به ماهیت هواپیمای مسافربری پی*ببرد.
    4ـ مقامات ناو آمریکایی ادعا کرده*اند که سه اخطار روی باند نظامی فرستاده*اند ولی پاسخی دریافت نکرده*اند. مسلماً اخطار نظامی ارسال شده به گوش خلبان 655 نرسیده است, ولی سه اخطار روی باند غیرنظامی (اضطراری) را هیچ منبع غیر*نظامی دریافت نکرده است و از آنجا که کلیه خلبانان دو منطقه همیشه در این باند به گوش هستند, این ادعایی واهی می*نماید. مقامات آمریکایی (که سرنگونی یک هواپیمای مسافربری کره*جنوبی در سال 1362 را «بربریت» نامیدند و خواستار تحریم بین*الملل خطوط هواپیمایی شوروی سابق شدند.) پس از ارتکاب حمله به هواپیمای مسافربری ایران، سعی کردند با طرح ادعاهایی, فاجعه را کوچک و کشتار 290 انسان را (که در نوع خود در تاریخ هواپیمایی غیرنظامی بی*سابقه است), امری عادی جلوه دهند.


    اين گاوچروناي وحشي. كارگردان فيلم داگويل خوب حالي ازشون گرفته :ymcowboy:

    #5 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

  6. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    DrMohseniAhangar


    پیگیری حقوقی

    متعاقب این تجاوز آشكار، جمهوری اسلامی ایران در روز 14 تیر 1367، طی نامه ای به رئیس شورای امنیت، خواستار تشكیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع شد. 25 تیر 1367، مطابق با 16 ژوئیه 1988، شورا تشكیل جلسه داد. از سوی جمهوری اسلامی ایران علی اكبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت و از جانب آمریكا بوش معاون وقت رئیس جمهوری درجلسه حضور داشتند.


    قطعنامه 616 شورای امنیت (1988)


    شورای امنیت پس از استماع سخنان ولایتی و جورج بوش در جلسه شماره 2821 خود درتاریخ20 ژوئیه 1988 ( 29/4/1367) قطعنامه ای را تصویب كرد. متن قطعنامه به شرح زیر است:

    شورای امنیت، با بررسی نامه مورخه 5 ژوئیه 1988 جانشین نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران خطاب به رئیس شورای امنیت و با استماع بیانات نماینده جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه ( علی اكبر ولایتی ) و سخنان نماینده ایالات متحده آمریكا ( معاون رئیس جمهوری جورج بوش )، با ابراز تاسف عمیق از این كه یك هواپیمای غیرنظامی ایران ایر در پرواز برنامه ریزی شده بین المللی 655، در پرواز بر فراز تنگه هرمز به وسیله موشك شلیك شده از ناو جنگی ایالات متحده آمریكا ( وینسنس) منهدم گردید، با تاكید بر ضرورت تبیین حقایق سانحه توسط بازرسی بی طرفانه، با اضطراب عمیق از تشنج دائم التزاید در منطقه خلیج فارس:

    1- تأسف عمیق خود را از ساقط ساختن هواپیمای غیرنظامی ایران به وسیله موشكی كه از یك ناو جنگی آمریكا شلیك شده و تسلیت عمیق خود را به خاطر از دست رفتن غم انگیز جان انسانهای بی گناه ابراز می*دارد.

    2- همدردی صمیمانه خود را به خانواده*ها*ی قربانیان سانحه غم انگیز و دولت*ها* و كشورهای آنان اعلام می*دارد.

    3- از تصمیم سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری در پاسخ به درخواست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد گروه تحقیق برای بررسی تمام حقایق موجود همچنین از اعلام ایالات متحده آمریكا و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تصمیمشان برای همكاری با برسی سازمان هواپیمایی كشوری استقبال می*كند.

    4- از تمامی اعضای كنوانسیون 1944 شیكاگو، درخواست می*كند كه در همه شرایط، مقررات و رویه*های سلامت هوانوردی كشوری به ویژه ضمائم آن كنوانسیون به منظور جلوگیری از چنین پیشامدهایی را دقیقاً مراعات نمایند.

    5- لزوم اجرای فوری و كامل قطعنامه 598(1987)، شورا را به عنوان تنها مبنای حل جامع، عادلانه، شرافتمندانه و پایدار، منازعه میان ایران و عراق ابراز و پشتیبانی خود را از دبیر كل برای اجرای این قطعنامه اعلام و خود را ملتزم به همكاری با دبیر كل برای تسریع در اجرای طرح اجرایی او می*نماید.

    جرج دابليو بوش پدر، معاون رونالد ريگان، رئيس جمهور وقت آمريكا در آگوست 1988 گفت "من هرگز از طرف آمريكا عذرخواهي نمي*كنم، من اهميتي نمي*دهم كه چه كاري انجام داده است. من اهميت نمي*دهم حقيقت چيست ".
    جو آن روزگار بر ضد ايران بود و نيز امريكا بر مجامع جهاني، فشار وارد مي*كرد؛ از اين رو صرف تصويب يك قطعنامه بر ضد امريكا، يك موفقيت به حساب مي*آيد؛ ولي نكاتي در قطعنامه وجود دارد كه تذكر آنها لازم است:
    1. در اين قطعنامه به جاي آوردن عنوان « خليج فارس» فقط از عبارت «خليج» استفاده شده است.
    2. در قطعنامه ميان مسألۀ جنگ و ساقط ساختن هواپيماي ايراني، ارتباط ايجاد شده است.
    3. در اين بيانيه، طرف متجاوز، محكوم نشده است.
    4. دربارۀ محكوم كردن عامل فاجعه و جبران خسارات وارده سخني به ميان نيامده است.
    جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شورای امنیت و شورای ایكائو، شكایت خود را در دیوان بین المللی دادگستری لاهه نیز مطرح كرد. عنصر تخصصی سازمان ملل متحد یعنی ایكائو (سازمان هواپیمایی كشوری بین المللی) نیز از مسائل سیاسی به دورنمانده وبه جای بررسی فنی و ارائه طریق به شورای امنیت به ابراز تاسف و تسلیت به بازماندگان سانحه پرداخت.
    ايران، در اين باره از شوراي ايكائو (آژانس مسئول امنيت و سلامت پروازهاي بين المللي) كه يك مرجع فني و تكنيكي است، درخواست كرد كه جلسه تشكيل دهد و به موضوع، رسيدگي كند. با كمال تأسف اين هيئت بين المللي نيز از سياسي كاري مصون نماند و تنها به صدور يك بيانيه اكتفا كرد. در اين بيانيه از بروز اين جنايت، ابراز تأسف و همدردي شده است و نيز بر اصل پرهيز از زور عليه هواپيماهاي غيرنظامي تأكيد می کند. اين بيانيه با آنكه از يك مركز تخصي صادر شد، ولي ضعيف*تر از بيانيۀ شوراي امنيت بود:


    گزارش گروه حقیقت یاب ایکائو


    در جلسه فوق العاده شورای ایکائو (سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری) در روز ۱۴ ژوئیه ۱۹۸۸ تصمیم گرفته شد که یک تیم حقیقت یاب برای بررسی عواملی که منجر به نابودی هواپیما شده است، تشکیل شود. نمایندگان ایران و آمریکا آمادگی خود را برای همکاری با تیم تحقیق اعلام کردند. در گزارش این کمیته در مورد اتفاقات منجر به سرنگونی آمده است:
    هفت دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه بندر عباس، ۱۱ مورد اخطار از سوی کشتیهای جنگی ایالات متحده به هواپیمای ایرانی اعلام شد. ۷ مورد توسط ناو جنگی وینسنس بر روی فرکانس ۲۴۳ مگاهرتز، یک اخطار توسط ناو سایدز بر روی همین فرکانس و ۳ اخطار دیگر بر روی فرکانس اضطراری ۱۲۱/۵ مگاهرتز به هواپیمای ایرباس داده شد. از این ۱۱ مورد، ۷ مورد بر روی طول موج ۲۴۳ مگاهرتز بود که مخصوص هواپیمای نظامی است و ایرباس تجهیزات لازم برای شنیدن آن ها را نداشت (طبق دستور ایران ایر همه هواپیماها باید در مدت پرواز در منطقه خلیج فارس بر روی فرکانس ۱۲۱/۵ مگاهرتز به گوش باشند). در این هنگام بحث زیادی میان بخشهای اطلاعات جنگی سه ناو آمریکایی وینسنس ، مونتگمری و سایدز درگرفت. گزارش تیم تخصصی ایکائو مشخص می*کند که در دقایق آخر حمله به هواپیما، عده*ای هواپیما را یک هواپیمای مسافری و عده*ای دیگر یک هواپیمای جنگی مهاجم تلقی نمودند. دو دقیقه بعد کارکنان مرکز گزارشی را مبنی بر اینکه هواپیمای مزبور اف-۱۴ می*باشد، دریافت کردند. در همین حال کارکنان ناو سایدز فریاد زدند: هواپیما تجاری است، صبرکنید. در همین زمان یکی از افسران وینسنس نیز گفته است که هواپیما احتمالا تجاری است. در همان حالی که گفتگوهای میان ۳ ناو ادامه داشه ناخدای وینسنس تصمیم می*گیرد که موشک خود را پرتاب کند......

    #6 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

  7. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    DrMohseniAhangar


    غرامت

    بحث پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان حادثه، از نخستین روزهای وقوع آن از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح بود. سرانجام یکی از اعضای هیأت نمایندگی آمریکا در اجلاس شورای «ایکائو» که سازمانی تخصصی و وابسته به سازمان ملل و سازمان هواپیمایی کشوری است، اظهار داشت که آمریکا خود را مسؤول حادثه نمی داند، امّا حاضر است به عنوان کمک انسانی، مبلغی به بازماندگان حادثه و نه به دولت ایران، بپردازد. ازاین رو، دولت آمریکا مبلغ 55 میلیون دلار برای خانواده های قربانیان و نیز مبلغ 40 میلیون دلار برای غرامت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت (برخی می گویند از این مبلغ فقط 55 میلیون دلار آن پرداخت شده است) و به این ترتیب، ضمن ختم غائله، از زیربار مسؤولیت این حادثه شانه خالی کرد....

    #7 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

  8. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    DrMohseniAhangar


    حجله اي در آسمان


    سکانس اول : فرودگاه بندرعباس ساعت 9:12 دقيقه يکشنبه 12تيرماه 1367 (اول ژوئيه 1988) تابلوي پروازها : پروازشماره 655 هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران – مقصد دوبي – پرواز به موقع انجام مي شود.
    دماسنج تابلو درجه حرارت هواي بندرعباس را 36 درجه سانتي گراد بالاي صفر نشان مي دهد. هوا بشدت شرجي است. محلي ها به اين گرما عادت دارند .غير محلي ها چيزي براي باد زدن با خود دارند. دستگاههاي خنک کننده فرودگاه در برابر اين گرما کم آورده است . يکي از مسافراني که در نوبت دريافت کارت پرواز و تحويل بار ايستاده به مسوول باجه اعتراض مي کند که : چرا کولر ها کار نمي کند؟
    مسوول باجه جواب مي دهد: کار مي کند ولي هوا خيلي گرم و شرجي است .
    هنوز هم مسافران زيادي در سالن خروجي هستند.
    بلندگو: از مسافران محترم هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران پرواز شماره 655 که عازم دوبي هستند ، دعوت مي شود تا براي انجام تشريفات خروج و سوار شدن به هواپيما به سالن شماره يک مراجعه نمايند.
    مردي با عجله خودش را به باجه مي رساند. با ته لهجه اي محلي مي گويد:*آقا ببخشيد که ما خيلي دير کرديم . خانم هي دست دستي کرد . بچه ها هم تا حاضر شن دير شد.
    مسوول باجه : دير شده ! ولي مساله اي نيست. بارهاتون را سريعا بگذاريد روي باسکول – بفرماييد اين هم کارتهاي شما 4 نفر – لطفا سريعا برين خروجي شماره يک – هواپيما دارد از تهران مي ياد.
    بلندگو: اين آخرين اخطار به مسافرين محترم پرواز شماره 655 هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران به مقصد دوبي است و...
    همين اعلان به زبان انگليسي هم تکرار مي شود.
    " حسن علي محمد " دائم به "فهد حسن همراه " مي گويد: استعجل (عجله کن )
    اين دو شارجه اي هستند. جمع هندي ها هم جمع است .پاکستاني ها هم هواي همديگر را دارند . مسافر ايتاليايي همدمي ندارد.
    عجب پروازي است. نمايندگان همه ي ملت هاي دنيا انگار تو اين پروازند.
    غرش هواپيمايي روي باند به گوش مي رسد.
    بلندگو: توجه فرماييد . هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از تهران هم اينک وارد فرودگاه بندرعباس شد.
    سکانس دوم : فرودگاه بندرعباس – داخل هواپيماي ايرباس
    ميهماندار : مسافرين محترم ! اينجا فرودگاه بندرعباس است. لطفا صندلي هاي خود را ترک نفرماييد. پس از سوار شدن مسافراني که دراين فرودگاه به ما ملحق خواهند شد ، راهي دوبي مي شويم. همکارانم در اين لحظه از شما پذيرايي خواهند کرد.
    روي صندلي هاي A, B در رديف 28 يک خانم و آقاي جوان نشسته اند. خانم جوان از پنچره بيضي هواپيما چشم به بيرون دوخته است. اتوبوس مسافران را پاي پله هواپيما مي آورد . غرش موتورهاي ايرباس گوش ها را کر مي کند. خدمه زميني پرواز همه گوشي دارند.
    مرد جوان : عزيزم ! عزيزم ! حواست به منه ؟
    زن جوان : چي ؟ آره ! مي بيني اينام با ما مي يان دوبي
    مرد جوان : انشاالله به همه خوش بگذره
    زن جوان :*انشاالله – ولي من دلم خيلي شور مي زنه!
    مرد جوان : چرا ؟ شايد براي اين باشه که ...
    زن جوان : هنوز هيچي نشده دلم براي مامان و بابام تنگ شده . آنقدر زود راه افتاديم که نتونستم خوهرم رو ببينم و باهاش خداحافظي کنم .
    مرد جوان : خوب مساله اي نيست . برگشتيم با يک سوغاتي خوب مي ريم ديدنش . فعلا به اين فکر کن که داريم مي ريم ماه عسل !
    زن جوان : ماه عسل نه ! سه روز – قراره سه روز دوبي باشيم .
    مرد جوان : اسمش ماه عسله ديگه ! من همه فکرهامو کردم .کجا بريم . چي بخوريم . کجاها را ببينيم ! راستي يادت مي ياد نامزدي چه قولي بهت دادم ؟
    زن جوان :*قول که نه ! قولها!
    مرد جوان :* آره يک دنيا قول – به همه شون عمل مي کنم!.
    زن جوان : ببينم !
    مرد جوان با لبخندي برلب و گوشه چشمي که کمي بالا مي آورد : قول مي دم ! راستي خوب شد اون تلويزيونه رو نخريديم . دوبي همه جورش هست . يکي از اون خوب خوباشو برات مي خرم .
    سه صندلي کنار اين دو خالي است. سه مرد با قيافه هاي هندي روي آنها مي نشينند. ميهمانداران کمک مي کنند بقيه مسافران هم روي صندلي هاي خود بنشينند.
    سرميهماندار : مسافرين محترم ! ورود شما را به ايرباس هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران پرواز شماره 655 از طرف کاپيتان رضاييان و ساير همکاران اين پرواز خوش آمد مي گويم. مقصد ما دوبي خواهد بود و در طول پرواز تا ارتفاع ...
    زن جوان رو به شوهرش : من مي ترسم !
    مرد جوان : چرا ؟ دليلي ندارد . اصلا نگران نباش . بار اول نيست که هواپيما سوار مي شي . هواپيما که بلند شه يک چشم به هم بزني دوبي !
    زن جوان : نمي دانم ولي حس بدي دارم . ديشب تو خبرها بود که بازهم عراقي ها کشتي ها را تو خليج فارس زدن !
    مرد جوان : خوب کشتي رو زدن اينکه هواپيماست !
    زن جوان : بازهم لوس شدي !
    زن جوان از کيفش آيينه اي کوچک را بيرون مي آورد و با آن صورتش را مي بيند. هنوز آثار آرايش شب عروسي اش را روي چهره دارد. اين دو خيلي سال بود که همديگر را مي خواستند . خانواده هايشان هم جشن مفصلي ديشب براي عروسي آنها ترتيب داده بودند و سفر دوبي هديه پدر و مادر آقا داماد بود. بليط – هتل و يک ويزاي سه روزه –
    سرميهماندار : مسافران محترم ! لطفا کمربندهاي خود را ببنيديد و در طول پرواز به علامت نکشيدن سيگار توجه داشته باشيد. تا دقايقي ديگر فرودگاه بندرعباس را به مقصد دوبي ترک خواهيم کرد.از تاخيري که پيش آمده پوزش مي خواهم .
    از پشت در کابين مي شود صداي کاپيتان رضاييان را شنيد که از برج مراقبت فرودگاه بندرعباس اجازه تاکسي وي (*حرکت براي رفتن روي باند )* مي خواهد . مامور حراستي که پشت در نشسته همه را زير نظر دارد . سرميهماندار نگاهي به ليست نهايي مسافران مي اندازد. 275 نفر – 42 نفر آنها خارجي اند- 66کودک – 52 مسافر خانم – خودمان هم که 15نفريم مي شويم جمعا 290 نفر
    صداي موتورهاي ايرباس هر لحظه بيشتر مي شود. هواپيما روي باند قرار مي گيرد و برج اجازه مي دهد هواپيما فرودگاه را ترک کند. اول چرخ جلو و بعد چرخهاي عقب از روي باند کنده مي شود.
    مهندس پرواز: کاپيتان ! همه چيز درست است .
    کاپيتان رضاييان نگاهي به عقربه هاي پرتعداد جلوي خود مي کند . سرعت – دورموتورها و... همه چيز درست است . به کمکش مي گويد : عين ساعت !
    زير لب دعايي مي خواند . چشم به دور دستهاي آسمان دارد . آنچه جلوي چشمش قرار دارد ، آسماني آبي است و او غولي آهني را با آخرين سرعت ممکن به سمت آسمان بي نهايت هدايت مي کند.از پنجره نگاهي به لنگرگاه مي اندازد. چند کشتي بزرگ در انتظار تخليه کالا هستند. پدافندها را هم مي بيند که آماده اند هر تجاوزي را دفع کنند.
    زن جوان هم همين منظره را مي بيند. رو به شوهر خود مي کند : ببين ! کشتي ها رو مي بيني ؟
    مرد جوان : آره چقدر قشنگه ! اون کشتي ها را هم مي بيني که دارن مي يان بندر ؟
    زن جوان به کارهايي که در دوبي بايد بکند فکر مي کند. چقدر سوغاتي بايد بخرد. با خودش فکر مي کند: براي مادر شوهر و خواهر شوهر بايد چيزهاي خوب تري بخرم !
    تا ديروز که عقد و عروسي اونها بود ، نه از مادر شوهر خبري بود و نه از خواهر شوهر – تو شناسنامه اش هم اسمي جلوي نام همسر نبود.
    4دقيقه و 15ثانيه است که پرواز شماره 655 فرودگاه بندرعباس را ترک کرده است. مشايعت کنندگان درحال خروج از فرودگاه هستند . اوج گيري هواپيما دارد تمام مي شود.
    مهندس پرواز : کاپيتان ! تو کريدور قرار داريم . سرعت 800 کيلومتر درساعت و...
    ....
    ....
    ....

    10/22
    ...................

    #8 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

  9. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    DrMohseniAhangar


    دریانورد نا*آرام


    نام: ويليام سي راجرز سوم

    (William C. Rogersш)
    لقب: ويل

    محل تولد: فورت**ورث (Fortworth)، ايالت تگزاس

    محل خدمت: نيروي دريايي آمريکا

    سال**هاي خدمت: 1992-1965

    درجه: ناخدا

    فرماندهي**ها: ناو يو.اس.**اس کاشينگ(DD-985)

    ناو يو.اس**.اس وينسنس (G-49)

    گروه**هاي آموزش**هاي رزمي تاکتيکي نيروي دريايي

    نبردها: عمليات ارنست ويل

    مدال**ها: نشان لياقت

    مدال شايسته خدمت

    مدال تمجيد خدمت مشترک

    نشان روبان خدمت رزمي

    مدال اعزامي نيروي دريايي

    مدال اعزامي نيروهاي مسلح

    ***

    ناخدا ويليام سي. راجرز سوم که معمولاً به عنوان ويل سي. راجرز سوم شناخته مي**شود در دسامبر سال 1938 در فورت**ورث، تگزاس به دنيا آمد. او افسر نيروي دريايي آمريکا بود و بيش**تر به**خاطر فرماندهي ناو يو.اس**.اس** **وينسنس(G-49)، يک ناوشکن در کلاس Ticonderoga مجهز به سيستم**هاي رزمي Aegis شناخته شده است. در زمان فرماندهي او، اين ناو مسئول سرنگون کردن پرواز شمارة 655 هواپيماي ايران برفراز خليج**فارس بود که منجر به کشته شدن 290 غيرنظامي شد و يک ماجراي بين**المللي براي آمريکا به وجود آورد.


    * زندگي اوليه و حرفه**اي ويل راجرز تا قبل از سال 1988

    راجرز در شهر فورت**ورث، ايالت تگزاس متولد شد و در سن آنتوني، تگزاس بزرگ شد. پدرش، ويل سي. راجرز دوم در زمان جنگ دوم جهاني در نيروي دريايي آمريکا، روان**پزشک بود. ويل برادري کوچک**تر از خود به نام ديک دارد که در يک حادثه رانندگي فلج شد و اکنون بر روي ويلچر به زندگي خود ادامه مي**دهد. راجرز داراي مدرک ليسانس در رشته روان**شناسي از دانشگاه بايلور و فوق**ليسانس در رشته تاريخ از دانشگاه ترينيتي در سن**آنتونيو است. وي قبل از وارد شدن به دانشکدة افسری به**مدت دو سال در دبيرستان، علوم تدريس مي**کرد.

    راجرز در دسامبر 1965 به درجه افسري نائل شد و اولين سفر مأموريتي او در بخش مهندسي ناوهواپيمابر يو.اس.**اس** اينديپندنس(CU-62) بود. دومين ايستگاه مأموريتي او ناوشکن يو.اس.**اس **جورج ک.مکنزي بود که ابتدا در لانگ بيچ و سپس در يوکوسوکاي ژاپن مستقر شد. راجرز در دسامبر 1969 به ناو يو.اس.**اس وري**لند(Uss Vreeland)- که يک ناو محافظ در کلاس Knox بود- به**عنوان افسر عملياتي پيوست. اين ناو در چارلستون واقع در ايالت کاروليناي جنوبي مستقر بود. اولين فرماندهي راجرز، ناو يو.اس**.اس**اکسپلويت، يک ناو مين**ياب در کلاس تهاجمي (Aggressive) بود که اين ناو هم در چارلستون استقرار داشت. راجرز بعد از حضور در کالج ستاد نيروهاي مسلح (Armed Forces Staff College) در نورفولک واقع در ايالت ويرجينيا با سه درياسالار در واشنگتن کار کرد و به ِسمَتِ رئيس گروه ارزيابي سيستم**هاي تسليحاتي که تحت نظارت وزير خارجه است، منصوب شد. به دنبال جنگ يام کيپور(Yom Kippur) در سال 1973، راجرز با توجه به سِمَتي که داشت، چندين بار به اسرائيل سفر کرد. او در سال 1978 خود را به عنوان افسراجرايي- که در ردة دوم فرماندهي است- به نام يو.اس.**اس ديويد آر.ري (Uss David R.Ray) که يک ناوشکن در کلاس Spruance بود، معرفي کرد. وي بعد از آن از سپتامبر 1981 تا اوت 1984، فرمانده ناو يو.اس.**اس کاشينگ(Uss Cushing) -که آن هم يک ناوشکن در کلاس Spruance بود- شد. وي قبل از آن**که فرماندة ناو وينسنس شود، در پنتاگون به عنوان رئيس بخشي در دايرة برنامه**ريزي رياست عمليات**هاي نيروي دريايي خدمت کرد.

    ناخدا راجرز در 12جولاي 1964 با شارون(لوميس) راجرز ازدواج کرد. آن**ها يک پسر به نام ويل سي. راجرز چهارم دارند که در فوريه 1969 به دنيا آمد.


    * فرماندهي ناو يو.اس.**اس **وينسنس

    راجرز دومين فرماندة ناو وينسنس بود و در 11 آوريل 1987 به اين سمت منصوب شد. در آن زمان، ناو وينسنس، يکي از تنها پنج رزم**ناو به**آب**انداخته**شده*� ��اي بود که سامانه جديد رزمي موسوم به Aegis را حمل مي**کرد. اين سامانه يک ميليارد دلاري، يک سيستم مديريت رزمي يک**پارچه رايانه**اي بود.

    وينسنس اولين رزم**ناو از اين نوع بود که به ناوگان اقيانوس آرام پيوست. مرکز اين سامانه يک رادار پيشرفته، داراي رديابي اتوماتيک چندمنظورة سه بعدي و زمان**بندي**شده موسوم به AN/SPY-1 است. اين رادار بسيار پرقدرت که به**عنوان “سپر ناوگان دريايي” شناخته شده قادر به جست**وجو، رديابي و هدايت موشک**ها به**طور همزمان با ظرفيت رديابي بيش از يک**صد هدف در بيش**تر از 100ميل دريايي(200کيلومتر) است.

    فرماندهي يک ناو مجهز به سامانه Aegis در آن زمان بسيار مهم تلقي مي**شد. وينسنسدر 25 آوريل 1988 در يک مأموريت شش**ماهه به حمايت از عمليات ارنست ويل، همراهي و اسکورت تانکرهاي نفت**کش در خليج**فارس، در اين منطقه مستقر شد.


    * پرواز شماره655 ايران اير

    در سوم جولاي سال 1988، ناو وينسنس، پرواز شماره 655 ايران اير را با دو موشکSM-2MRسرنگون کرد. پرواز 655 ايران اير که 290 مسافر را حمل مي**کرد، به**مدت هفت دقيقه درحال پرواز بود که اين دو موشک با فاصله تقريباً 8 مايل(13کيلومتر) از ناو وينسنس به اين هواپيما اصابت کرد. اين هواپيما درخليج فارس در 5/6 مايلي (5/10 کيلومتري) جزيره هنگام سقوط کرد. در زمان وقوع اين حادثه، ناو وينسنس داخل آب**هاي ايران بود و درگير يک نبرد با سلاح**هاي سبک با چندين قايق توپ*دار ايراني شده و در جريان عمليات**هاي پرواز به سوي هليکوپتر آن**ها شليک شده بود.

    متعاقب اين ماجرا گزارشي تحت عنوان «تحقيقات رسمي درخصوص شرايط حاکم بر سرنگون**کردن پرواز شماره 655 ايران اير در سوم جولاي 1988» توسط درياردار ويليام فوگارتي منتشر شد. در اين گزارش خاطرنشان مي**شود که ناخدا راجرز اطلاعات نادرستي را دريافت کرد که به**موجب آن تصميم به شليک موشک گرفت. به**خصوص به او گفته شد که اين هواپيما يک جت جنگي است که در حالت تهاجمي به سوي پايين مي**آيد و اين**که با رادارهاي موسوم به رادار نظارتي ثانويه/ کدهاي II ـ modeIFF که انحصاراً توسط هواپيماهاي نظامي به**کار برده مي**شود، هويت خود را فاش ساخته است. در اين تحقيق مي**آيد که ناخدا راجرز تمام فکر خود را روي درگيري در حالِ جريان با قايق**هاي ايران معطوف کرده بود و تنها به**مدت کمتر از چهار دقيقه از هواپيمايي که به طرف ناو او مي آمد، مطلع بود. در اين گزارش افزوده شد که با توجه به اين**که راجرز مسئول حفاظت از ناو يو.اس.اس المر مونت*گومري (Uss Elmer Montgomery) نيز بود، احساس مسئوليت بيشتري براي اقدام مي**کرد. اين گزارش در پايان به اين نتيجه رسيد که راجرز بر اساس اطلاعات داده**شده به او و زمان کمي که در اختيار داشت، سنجيده دست به اقدام زده و همچنين او در چارچوب قوانين درگيري عمل کرده است.!!!!!!!!!!!!!

    ناو وينسنس که همچنان راجرز فرمانده** آن بود، مدت باقيمانده از مأموريت خود را به اتمام رساند و در 25 اکتبر 1988 به پايگاه دريايي سن**ديه**گو بازگشت. در مسير بازگشت به کشور، اين ناو در 22 سپتامبر 1988، 26 ويتنامي را که قايق آن**ها در جنوب درياي چين دچار حادثه شده بود، نجات داد. راجرز تا 27 مي سال 1989 فرمانده** ناو وينسنس بود. در سال 1990، جورج بوش پدر به راجرز به**خاطر عملکرد خارق**العاده او به**عنوان افسر فرمانده، نشان لژيون لياقت اعطا کرد. اين مدال به**خاطر دوران تصدي او به عنوان فرمانده** ناو وينسنس از آوريل 1987 تا می 1989داده شد و هيچ اشاره**اي به سرنگون کردن پرواز شماره** 655 ايران اير نکرد.


    * انفجار خودروي خانوادگي راجرز

    9 ماه بعد از سرنگوني پرواز شماره** 655 ايران اير، در 10 مارس 1980، همسر راجرز از يک انفجار جان سالم به در برد. شارون وقتي که با ماشين خود مشغول رانندگي بود، يک بمب لوله**اي متصل به ماشينش منفجر شد. ماشين به نام ويل راجرز بود و بلافاصله بسياري گمان کردند که اين يک عمل تروريستي بوده است. پنج ماه بعد، خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد که به احتمال بسيار زياد اين يک اقدام خصمانه** شخصي عليه راجرز بود و اين**که FBI هرگونه عمل تروريستي را رد کرد. تا سال 2007، انفجار خودروي راجرز به**رغم تحقيقات گسترده از بسياري که گاهي اوقات به 300 پليس و مأمور FBI مي**رسيد، کماکان لاينحل باقي مانده است. در 17 فوريه سال 1993، اين مورد در برنامه** تلويزيوني «اسرار حل**نشده» به نمايش درآمد، اما هيچ اطلاعات اضافي فاش نشد.



    * حرفه** او بعد از فرماندهي وينسنس

    منصب بعدي راجرز، افسر فرماندهي گروه آموزش**هاي تاکتيکي نيروي دريايي آمريکا در پوينت لوما (Point Loma) بود. اين گروه مسئول آموزش افسران در هدايت موقعيت**هاي رزمي است. راجرز در اوت سال 1991 از نيروي دريايي بازنشسته شد. در سال 1992، ناخدا راجرز و همسرش شارون به اتفاق هم کتابي را به نام «مرکز طوفان: يک گزارش شخصي از تراژدي و تروريسم» نوشتند. اين کتاب درمورد وقايع حول و حوش سرنگون**شدن پرواز شماره** 655 ايران اير و انفجار اتومبيل آن**ها از ديدگاه خودشان است. در سال 2006، راجرز همچنان در سن**ديه**گو سکونت داشت.

    #9 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

  10. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    DrMohseniAhangar


    وینسنس، دژ آزادی!


    ناو موشك**انداز يو.اس.**اس وينسنس (Uss Vincennes) يا CG49 بعد از 20 سال فعاليت در نيروي دريايي آمريكا، در ژوئن سال 2005 از رده عملياتي خارج شد.
    مأموريت اصلي ناو يو.اس.**اس وينسنس، فعاليت در كنار گروه**هاي رزمي ناوهاي هواپيمابر در محيط**هاي بسيار پرخطر در قرن بيست و يكم است. وظيفه** اين ناو، شناسايي، **طبقه**بندي و رديابي صدها هدف بالقوه، به**طور همزمان در هوا، **سطح دريا و زيرِ دريا است. اين ناو مي**تواند با استفاده از انواع سلاح**ها، **اهداف مختلف را منهدم كند. اين سلاح**ها عبارتند از : اژدهاي پرتاب**شونده از كشتي و هوا و راكت**هاي ضد زيردريايي، توپ**های نصب**شده بر روي عرشه** كشتي، موشك**هاي زمين به هوا و زمين به زمين، سلاح**هاي داراي آتش سريع و فراگير و اخلال**گرها و تله**هاي الكترونيكي.

    ناو يو.اس.**اس وينسنس توسط شركت كشتي**سازي اينگالس (Ingalls Shipbuildng Division) وابسته به صنايع ليتون در شهر پاسکاگولا واقع در ايالت ميسي**سي**پي ساخته شد. 14 آوريل 1984، روز نامگذاري اين كشتي بود و در تاريخ 6 جولاي 1985 توسط خانم ماري**لين كوئيِل (Marilyn Quayle)، همسر معاون سابق رئيس**جمهور آمريكا، دن كوئيل به آب انداخته شد.


    ناو وينسنس اولين ناو از نوع رزمناوهاي AEGIS (رزمناوهاي مجهز به سامانه** دفاعي) در كلاس Ticonderoga در نيروي دريايي آمريكا بود كه وارد ناوگان اقيانوس آرام شد. وينسنس پس از به آب انداخته شدن در سال 1985، از طريق كانال پاناما به ناوگان اقيانوس آرام پيوست و در آزمايش و بهره**برداري از موشك زمين به هواي SM-2 Block IIمشاركت داشت. ناو وينسنس در ماه مه 1986 در مانور چند مليتي موسوم به RIMPAC 86 شركت کرد و وظيفه** آن هماهنگ**سازی جنگ ضدهوايی دو ناو هواپيمابر و بيش از چهل كشتي از پنج كشور جهان بود.

    وينسنس در اوت سال 1986 در غرب اقيانوس**هاي آرام و هند مستقر شد. در جريان اولين استقرار يك ناوشكن از نوع Aegis تا آن زمان در اقيانوس آرام، وينسنس هم با گروه ضربت ناو هواپيمابر يو.اس.**اس كارل وينسون (Uss Carl Vinson) يا CVN70 و هم با ناو گروه ضربت يو.اس**.اس نيوجرسي (Uss New Jersey) يا BB62 به عنوان فرمانده** جنگ**هاي ضدهوايي خدمت كرد. اين ناو همچنين مشتركاً با نيروي دفاع دريايي ژاپن و نيروي دريايي سلطنتي استراليا فعاليت داشت. ناو وينسنس بيش از چهل و شش هزار مايل در آب**هاي گوشه و كنار جهان از درياي برينگ (Bering) گرفته تا اقيانوس هند دريانوردي كرده است.

    در روز 20 آوريل 1988، در جريان مانور دريايي 88-1، به ناو وينسنس به**طور غيرمنتظره دستور داده شد تا به سن**ديه**گو بازگردد و خود را براي يك مأموريت شش**ماهه آماده كند. يك ماه بعد، اين كشتي وارد خليج**فارس شد تا در جريان جنگ ايران و عراق بخشي از نيروي مشترك ضربت در خليج**فارس شود.

    اين ناو، در خلال مأموريت خود در اين منطقه، به پشتيباني از عمليات ارنست ويل (Operation Earnest will) 14 بار از تنگه** هرمز گذر كرد. در سوم جولاي سال 1988 در حالي**كه اين ناو به**عنوان واحدي كه به فرماندهي گروه ضربت مشترك خاورميانه منصوب شده بود، مشغول فعاليت در جنوب خليج**فارس بود، يك هواپيماي غيرنظامي خطوط هوايي ايران را با دو فروند موشك SM-2بعد از آن**كه آن را با يك جت جنگنده** F-14 ايراني اشتباه گرفت، مورد هدف قرار داد. پرواز شماره** 655 هواپيماي ايرباس ايران طبق برنامه از بندرعباس به سمت دوبي در حال پرواز بود و 290 نفر مسافر و خدمه داشت. در روز 22 فوريه سال 1996 دولت آمريكا موافقت كرد تا مبلغ 8/61 ميليون دلار را به عنوان غرامت به خاطر كشته**شدن 248 مسافر ايراني در اين هواپيما بپردازد.

    در فوريه سال 1990، ناو وينسنس در سومين مأموريت شش**ماهه** خود در غرب اقيانوس**هاي آرام و هند مستقر شد. ناو وينسنس علاوه بر پوشش**دادن ناوگان اقيانوس آرام با سامانه** Aegis و هماهنگ كردن كليه** عمليات**هاي هوايي گروه**هاي رزمي، در جريان مانور Harpoon-Ex-90 به عنوان ناو سرفرماندهي و كنترل عمل کرد. وينسنس بيشتر از هر كشتي ديگري در گروه**هاي رزمي در دريا فعاليت داشت. در جولاي سال 1990، ناو وينسنس بعد از نزديك به يكصد هزار مايل دريانوردي به خانه بازگشت. اين ناو از هليكوپترهاي ضد زيردريايي HSL-45 DE SH-605 LAMPS Ak III استفاده کرد. تجهيزات موسوم به LAMPSيك امتياز بسيار بزرگ محسوب مي**شد و در عمليات**هاي جنگ ضد زيردريايي و جنگ زير آبي ضد زيردريايي عملكرد فوق**العاده**اي داشتند.

    در اوت سال 1991، ناو وينسنس براي چهارمين بار به غرب اقيانوس آرام اعزام شد. وينسنس ضمن فعاليت مشترك با ناو يو.اس.**س اينديپندنس (USS Independence) يا CV62، وظايفي به**عنوان فرمانده** جنگ ضدهوايي براي گروه رزمي دلتا انجام مي**داد تا اين**كه به**عنوان نماينده** آمريكا براي شركت در مانور MERCUBEX91، مانور مشترك آمريكا و سنگاپور اعزام شد. وينسنس طي سه ماه بعد از آن در مانور دو جانبه** VALIANT BLITZ با نيروي دريايي كره** جنوبي، مانور دوجانبه** ANNUALEX 03G با نيروي دفاع دريايي ژاپن و مانور ASWEX 92-1K با نيروي دريايي كره جنوبي شركت کرد و سپس به هنگ**کنگ رفت تا نماينده** آمريكا در مراسم روز نيروي دريايي باشد. ناو وينسنس در 21 دسامبر سال 1991 از مأموريت بازگشت.

    در ژوئن 1994، وينسنس براي پنجمين بار به غرب اقيانوس آرام اعزام شد. وينسنس ضمن فعاليت مشترك با گروه رزمي ناو كيتي**هاوك (KITTY HAWK) يا CV63، وظايفي را به**عنوان فرمانده**ِ جنگ ضد هوايي براي اين گروه رزمي انجام مي**داد. در طول استقرار خود در غرب اقيانوس آرام، اين ناو، مانور ضد زيردريايي PASSEX 94-2 با نيروي دريايي ژاپن، مانور دو جانبه** MERCUB 94-2، مانور مشترك آمريكا و نيروي دريايي سنگاپور در شبه**جزيره مالزي و مانور دوجانبه** KEEN EDGE با نيروي دفاع دريايي ژاپن شركت کرد. وينسنس همچنين در مانور TANEM THRUST، كه يك مانور مشترك گسترده**تر بود، به**عنوان هماهنگ**كننده** دفاع هوايي منطقه**اي براي كل منطقه** مشترك عملياتي شركت كرد. وينسنس در 22 دسامبر 1994 از اين مأموريت بازگشت.

    ناو يو.اس.**اس وينسنس در اوت 1997 بندر خانگي خود را از سن**ديه**گو به بندر يوكوسوكا در ژاپن تغيير داد. وينسنس ناو يو.اس**.اس هیويت (Uss Hewitt) يا DD966 را كه به صورت تمام**وقت در غرب اقيانوس حضور داشت، مرخص كرد.

    ناو وينسنس كه در بندر يوكوسوكا در ژاپن مستقر بود در مانور Valiant Usher98-1 به همراه گروه آماده** رزم آبي** ـ خاكي ناو يو.اس.**اس بیلو وود (Uss Belleau wood) يا LHA3 و ناوشكن نيروي دريايي سلطنتي استراليا به نام HMAS Perth يا DDG38 شركت کرد. اين تمرين نظامي مشترك در جزيره** تاون**شند، در استراليا انجام شد.

    وينسنس همچنين از 24 اكتبر تا 2 نوامبر 1998 به همراه مانور Foal Eagle در عمليات رزمي آزمايشي دلتاي ناوگان هفتم نيروي دريايي آمريكا (FBE-D) شركت كرد. مانور Foal Eagle يك تمرين منظم نظامي مي**باشد كه نيروي دفاعي جمهوري كره را شبيه**سازي مي**كند. عمليات FBE-D كه از سوي فرماندهي توسعه** جنگ نيروي دريايي حمايت مي**شود، چهارمين عمليات در يك سري آزمايش**هايي است كه سيستم**ها و شيوه**هاي رزمي تازه**به**وجودآمده را در يك محيط عملياتي آزمايش مي**كند. عمليات آزمايش**هاي رزمي دريايي به عنوان يك عمليات اصلي طراحي شده و نمايشي يا تمريني نمي**باشد. هر يك از اين آزمايش**ها، يك فرضيه و يك سري اقدامات تأثيرگذار خاصي دارد كه به**دقت در نظر گرفته مي**شود. نتايج عمليات FBE-D تأثير مستقيمي بر ساختار و توانايي**هاي نيروي دريايي در آينده خواهد داشت.

    يو.اس.**اس وينسنس در 12 اوت سال 2000، مانور Sharem134 را كه يك مانور مشترك بين چندين كشتي از نيروي دريايي ژاپن و نيروي دريايي آمريكا بود، به اتمام رساند. اين تمرين نظامي شامل يك هفته آموزش جنگ زيرآبي و جمع**آوري اطلاعات در جنوب درياي چين بود. توانايي**هاي شناسايي اين كشتي در زير دريا در جريان يك عمليات پنج روزه مورد آزمايش قرار گرفت و شيوه**هاي جديد تعقيب در زير دريا شكل گرفت. در طول اين مانور،**آزمايش سونار (دستگاهي براي تعيين محل اشياء زير دريايي و مخابرات زيردريايي)، شيوه**هاي به كارگيري ردياب**هاي صوتي و شيوه**هاي درگيري در زير دريا با استفاده از تجهيزات LAMPS ناو وينسنس انجام شد. آخرين فعاليت مانور شامل يك تمرين آزاد بود كه به رزمناو اجازه مي**داد تا زيردريايي**هاي ديگر را در محدوده** عملياتي با تركيبي از چندين تاكتيك و سيستم آزمايش**شده در جريان مانور، شناسايي و تعقيب كند.

    اين كشتي در اواسط نوامبر سال 2000 در مانور MISSILEX 01-1 شركت کرد كه در خلال آن، اين ناو چندين موشك مختلف را كه هواپيماهاي بدون خلبان كنترل از راه دور را هدف قرار مي**دادند، مورد آزمايش قرار داد.
    ناو يو.**اس.**اس وينسنس در 23 مارس سال 2001 به عنوان بخشي از گروه رزمي ناو يو.اس.**اس كيتي**هاوك يا CV63 وارد پايگاه دريايي چانگي شد، اين اولين باري بود كه يك ناو آمريكايي در سنگاپور لنگر مي**انداخت. وينسنس از 23 تا 27 اوت 2001 در يك تمرين نظامي آموزشي به نام Multi-Sail شركت کرد كه در آن كشتي**ها و هواپيماهاي نيروي دريايي آمريكا و واحدهاي نيروي دفاع دريايي ژاپن شركت داشتند. مانور Multi-Sail به**منظور فراهم**آوردن آموزش**هاي درون عملياتي در مناطق چندگانه جنگي براي نيروهاي آمريكايي و ژاپني طراحي شد.

    ناو يو.اس.**اس در 17 سپتامبر 2001 به منظور پشتيباني از عمليات آزادي جاودان (Operation Enduring Freedom) بندر يوكوسوكا را ترك کرد و در 18 دسامبر 2001 پس از بيش از سه ماه عمليات در دريا بازگشت.
    وينسنس كنوني، شهرتي را به خاطر كار عالي**اش طي 9 سال خدمت برجسته كسب کرده و از زمان شروع فعاليت خود عامل مؤثري در پيشرفت**هاي عملياتي، تاكتيكي و آزمايشي نيروي دريايي بوده است. ناو وينسنس با موفقيت، بيش از 57 موشك زمين به هوا، 26 سلاح ضد زيردريايي، پنج هزار راكت پنج اينچ و دو موشك ضد كشتي هارپون شليك كرده است.

    اين ناو علاوه بر انجام وظايفي چون فرمانده جنگ ضد هوايي گروه رزمي در طول پنج بار مأموريت خود در غرب اقيانوس آرام، جوايز و مدال**هاي مختلفي دريافت كرده است.

    * آرم و نشان كشتي

    تشكيل**شدن آرم كشتي از سه بخش نشان**دهنده سه بار دريانوردي به دور جهان توسط اولين كشتي است كه نام وينسنس را يدك مي**كشيد و اشاراتي به فعاليت**هاي اين سفرها دارد. نوار افقي در وسط آرم نشان**دهنده يخ**هاي قطب جنوب است كه در سال 1840 توسط چارلز ويلكس كشف و به همين اسم نام**گذاري شد.

    اراضي باير و كوه**هاي يخي قطب جنوب به منطقه** سفيدپوشي در مركز اشاره دارد كه به اوايل قرن نوزدهم برمي**گردد و به اطلاعات جديد در نقشه**هايي اشاره مي**كند كه توسط بررسي انجام شده در طول سفر با وينسنس به عنوان ناو سرفرماندهي جمع**آوري شده است. نشان نقره**اي خانواده** شاهي فرانسه به ريشه فرانسوي نام وينسنس و قلعه**اي در ايالت اينديانا اشاره دارد كه اين كشتي**ها را به اين نام گذاشته**اند.

    هشت ستاره** طلايي بر روي حاشيه** آبي كمرنگ نشان**دهنده جايزه ستاره**هاي نبرد (Battle Stars) است كه در جنگ دوم جهاني به ناوهاي CA-44و CL-64 اعطا شد و باز هم به ايالت اينديانا اشاره دارد كه پرچم آن داراي ستاره**هاي طلايي بر روي يك زمينه** آبي است. نماد نيروي دريايي نيز با رنگ**هاي آبي تيره و طلايي مشخص است.

    * هم**نام**هاي وينسنس

    وينسنس چهارمين كشتي جنگي است كه از اين نام و يك شهر در ايالت اينديانا واقع در 55 مايلي جنوب تير**هاوت (Terre Haute) برخوردار مي**شود. اين شهر، محل قلعه** قديمي وينسنس است كه در جريان انقلاب آمريكا در سال 1779 توسط جورج راجرز كلارك به تصرف درآمد.

    اولين وينسنس، يكي از ده قايق جنگي بود كه مجوز فعاليت آن از سوي كنگره در سال 1825 صادر شد. اين قايق جنگي به مدت 41 سال سابقه درخشاني در زمينه**هاي كشف قطب، جهانگردي و خدمت برجسته در جنگ بين ايالت**ها از خود بر جاي گذاشت. دومين وينسنس، كه با عنوان CA44 شناخته شد، يك رزمناو سنگين بود كه در سال 1937 به كار افتاد.

    اين ناو شجاعانه در جريان حمله** ژنرال جيمي دولتيل به توكيو، نبرد ميدوي (Midway)، پياده**شدن در كانال گوادال و بالاخره در نبرد جزيره** ساوو (Savo) جنگيد. سومين وينسنس(CL64) در ژانويه** 1944 به كار انداخته شد و در اقيانوس آرام در نبردهاي گوام، فيليپين، اوكيناوا و فورموز نبردهاي دليرانه**اي انجام داد. در طول ماه**هاي پاياني جنگ دوم جهاني، اين ناو به**خاطر موفقيت**هايش عليه هواپيماهاي ژاپني بسيار معروف شد.

    #10 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۰۶:۰۴

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

طراحی شده توسط تیم نرم افزاری science.ir