صفحه 2 از 6 نخستنخست 1234 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 11 به 20 از 54

موضوع: سوال

  1. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    mobarezeh


    من شکم به واسکولیته ولی case جالبیه دوستان کمک کنید نظراتتونو بگید

    #11 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

  2. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    hamids54


    در مورد مریض تشنجی و dka درسته.... من بی احتیاطی کردم... همانطور که گفته شد باید پروتوکل درمان تشنج را برای بیمار اجرا کنیم مثل راه هوائی و گرفتن رگ و گرفتن نمونه خون از نظر قند و سدیم و کلسیم و منیزیوم و سطح داروهای ضد تشنج و مطالعات توکسیکولوژی و بلافاصله درمانهای قدم به قدم رو شروع کنیم تا تشنج کنترل بشه... به محض اینکه جواب آزمایش اومد باید محتملترین تشخیص رو برای بیمار بزاریم. که اگه dka داشته باشه علتش هر چی که هست تا اونجائیکه من میدونم
    درمان اورژانسی اون در هر حالتی کنترل آب و الکترولیت و انسولین تراپی هست...

    #12 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

  3. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    top.rank


    دکتر لاریسا نوشته است:
    منم یه سوال داشتم اگه دوستان کمک کنن ممنون میشم
    امروز یه مریض داشتم
    یه اقای 45 ساله با ضعف و درد مفاصل مچ دست و پا از یکی دوماه پیش و
    ارییتم صورت و ادم دت ها و صورت و پروپتوز
    فشارخون:70/50
    پالس:70
    سابقه کبدچرب هم داشته
    تمام ناخن های دستاش اونیکومایکوز
    یه ماه پیش توصیه کرده بودم تست هورمون و وایرال مارکر و تست های کبدی و کلیوی رو بده انجام نداده بود
    دیگه امروز حالش بدتر شده بود فک کنم بره حتما انجام بده
    مخاستم بدونم دوستان از ان شرح حال چه تشخیص افترافی های واسشون مطرحه و اگه جای من بودین چه تست و یا داروی دیگه دتجویز میکردین؟


    بیشتر به ذهن من آدیسون رو می یاره.و مخصوصا Polyglandular Auto-immune syndrome تایپ I.
    هپاتیت اتو ایمیون هم می تونه براش مطرح باشه.
    اگر علائم گوارشی هم داشته IBD و مخصوصا کرون می تونه براش مطرح بشه.
    SLE هم می تونه براش مطرح بشه. هموکروماتوزیس هم می تونه مطرح بشه، و آمیلوییدوزیس، اما باید سایر علائم رو هم دید.

    من شخصا با توجه به مجموع علائم بیمار ترجیح می دادم تست های عملکرد تیرویید در خواست کنم، LFT، ESR، الکترولایت ها، CBC، Iron Profile،Lipid Profile. و یه گرافی ساده Chest و Abdomen.

    #13 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

  4. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    datis91


    با سلام من هم اول به وسکولیت شک میکنم ....ولی خب تشخیص افتراقی ان را باید رد کرد تست تیرویید و هورمون هم حتما ....تستای دگه را دادی ولی ESR.....CRP....CBC-DIFF.......را حتما میخواد برای بررسی بیماریهای مزمن والتهابی....راستش به نظرم صبر کن تا نتایج ازمایشات اولیه بیاد بر اساس انها میتوانی مسیر ادامه بررسی را انتخاب کنی...از کانسر تا هیپوتیروییدی میتونه مطرح باشه

    #14 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

  5. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    top.rank


    puya55 نوشته است:
    با سلام من هم اول به وسکولیت شک میکنم ....ولی خب تشخیص افتراقی ان را باید رد کرد تست تیرویید و هورمون هم حتما ....تستای دگه را دادی ولی ESR.....CRP....CBC-DIFF.......را حتما میخواد برای بررسی بیماریهای مزمن والتهابی....راستش به نظرم صبر کن تا نتایج ازمایشات اولیه بیاد بر اساس انها میتوانی مسیر ادامه بررسی را انتخاب کنی...از کانسر تا هیپوتیروییدی میتونه مطرح باشه


    به چه واسکولیتی و بر اساس کدوم یک از علایم و نشانه های بیمار؟

    #15 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

  6. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    datis91


    top.rank نوشته است:
    puya55 نوشته است:
    با سلام من هم اول به وسکولیت شک میکنم ....ولی خب تشخیص افتراقی ان را باید رد کرد تست تیرویید و هورمون هم حتما ....تستای دگه را دادی ولی ESR.....CRP....CBC-DIFF.......را حتما میخواد برای بررسی بیماریهای مزمن والتهابی....راستش به نظرم صبر کن تا نتایج ازمایشات اولیه بیاد بر اساس انها میتوانی مسیر ادامه بررسی را انتخاب کنی...از کانسر تا هیپوتیروییدی میتونه مطرح باشه


    به چه واسکولیتی و بر اساس کدوم یک از علایم و نشانه های بیمار؟


    ببین مریض را باید ویزیت کرد من خودم که ندیدمش این شرح حال ناقصه یعنی از تب ...کاهش وزن ...فامیلیال هیستوری.....داروها و...علایم عمومی بیمار ....داشتن زخم دهانی یا ....معاینه پوست....معاینه قلب و ریه و سمعشون هیچ نگفته از CBC....Hb...ESR ....UA...و... که ساده ترین ازمایشاته نگفته دمای بدن و ... همیشه استادمون میگفت تو هیپو تیرویید با دست دادن با مریض میشه فهمید پوست خشک ...سرد ...ضخیم داره چاقه موهاش بی روح رنگ موی مردگان داره با ریزش....خب ...برای بررسی مفاصل باید همه مفاصل برسی بشه و تعداد مفاصل درگیر و قرمزی و تندرنسش تورم هم بیان بشه ایا درگیری موقته ...مهاجره؟؟چند مدت هست ایجاد شده؟....قبلا هم مشکلی داشته؟....بیماری همراه دیگه ای داره؟...چشمش هم بررسی بیشتر میخواد ته چشم دیده شده؟.....پوست صورت و قرمزیش یعنی چی؟فتوفوبیه؟ Hb چنده؟و ....
    در کل نمیشه قضاوت کرد از یک بیماری عفونی تا وسکولیت و حتی اگر این اقا سیگاری باشه من به سرطان ریه و ...هم شک میکنم باید کامل بررسی بشه
    از بین وسکولیتها به لوپوس میشه مشکوک شد هرچند این مریض مرد است ولی میتونه باشه.....پلی میالژیا روماتیکا هم علایم وسکولیت زیر 50سال داره....میکرو انژیوپاتیک هم ممکنه ....باید بررسی بشه.....حتی یادمه صفت سیکل سل هم علایم مثل وسکولیت داره و برای R/Oباید هموگلوبین الکترو فورز داد....و یک نکته اگه همه علایم باهم توجیه نشه ممکنه 2بیماری همزمان باشه مثلا عفونی+هورمونی یا هورمونی+وسکولیت و.... البته باید سعی بشه اول یک بیماری بررسی بشه

    #16 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

  7. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    کویر


    به نظر من با توجه به اینکه همکاری بیمارت پایینه بهتره توی قدم اول تستهای روماتولوژیک رو هم براش بذاری ، هورمونی ها و سی بی سی رو هم که دادی ، خودش خیلی چیزا رو معلوم می کنه .... جوابشون که بیاد می تونی آزمایشات دیگه ای درخواست بدی ، و البته گرافی چست ...
    در نهایت فکر کنم باید ارجاعش بدی !!!

    #17 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

  8. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    top.rank


    puya55 نوشته است:
    top.rank نوشته است:
    puya55 نوشته است:
    با سلام من هم اول به وسکولیت شک میکنم ....ولی خب تشخیص افتراقی ان را باید رد کرد تست تیرویید و هورمون هم حتما ....تستای دگه را دادی ولی ESR.....CRP....CBC-DIFF.......را حتما میخواد برای بررسی بیماریهای مزمن والتهابی....راستش به نظرم صبر کن تا نتایج ازمایشات اولیه بیاد بر اساس انها میتوانی مسیر ادامه بررسی را انتخاب کنی...از کانسر تا هیپوتیروییدی میتونه مطرح باشه


    به چه واسکولیتی و بر اساس کدوم یک از علایم و نشانه های بیمار؟


    ببین مریض را باید ویزیت کرد من خودم که ندیدمش این شرح حال ناقصه یعنی از تب ...کاهش وزن ...فامیلیال هیستوری.....داروها و...علایم عمومی بیمار ....داشتن زخم دهانی یا ....معاینه پوست....معاینه قلب و ریه و سمعشون هیچ نگفته از CBC....Hb...ESR ....UA...و... که ساده ترین ازمایشاته نگفته دمای بدن و ... همیشه استادمون میگفت تو هیپو تیرویید با دست دادن با مریض میشه فهمید پوست خشک ...سرد ...ضخیم داره چاقه موهاش بی روح رنگ موی مردگان داره با ریزش....خب ...برای بررسی مفاصل باید همه مفاصل برسی بشه و تعداد مفاصل درگیر و قرمزی و تندرنسش تورم هم بیان بشه ایا درگیری موقته ...مهاجره؟؟چند مدت هست ایجاد شده؟....قبلا هم مشکلی داشته؟....بیماری همراه دیگه ای داره؟...چشمش هم بررسی بیشتر میخواد ته چشم دیده شده؟.....پوست صورت و قرمزیش یعنی چی؟فتوفوبیه؟ Hb چنده؟و ....
    در کل نمیشه قضاوت کرد از یک بیماری عفونی تا وسکولیت و حتی اگر این اقا سیگاری باشه من به سرطان ریه و ...هم شک میکنم باید کامل بررسی بشه
    از بین وسکولیتها به لوپوس میشه مشکوک شد هرچند این مریض مرد است ولی میتونه باشه.....پلی میالژیا روماتیکا هم علایم وسکولیت زیر 50سال داره....میکرو انژیوپاتیک هم ممکنه ....باید بررسی بشه.....حتی یادمه صفت سیکل سل هم علایم مثل وسکولیت داره و برای R/Oباید هموگلوبین الکترو فورز داد....و یک نکته اگه همه علایم باهم توجیه نشه ممکنه 2بیماری همزمان باشه مثلا عفونی+هورمونی یا هورمونی+وسکولیت و.... البته باید سعی بشه اول یک بیماری بررسی بشه


    من جوابم رو نگرفتم. شما گفتی واسکولیت ولی هیچ دلیل قانع کننده ای برای واسکولیت نیاوردی.
    اریتم صورت و ادم دست و صورت و هایپوتنشن بیمار با تابلوی کدام واسکولیت جور در می یاد؟
    محض یادآوری: پلی میالژی روماتیکا سن بروزش معمولا بالای 65 سال هست و در زیر 50 سالگی نادر هست و اصولا درد و بیشتر stiffness شانه، گردن و هیپ ایجاد می کنه و همراه با تب هست و علائمش معمولا طی 2-4 هفته ایجاد می شه. و اصولا بیماری شایع تر در زنان بالاتر از 70 سال هست!
    کانسر ریه ای که بتونه علائم پوستی (ناخن بیمار ) رو توجیه کنه من یکی نمی شناسم.
    هایپو تیروییدی اصولا هایپرتنشن دیاستولیک می ده و نه هایپو تنشن؛ مگر این که هایپو تیروییدی مرکزی داشته باشیم که همزمان نبود یا کاهش ACTH و GH رو هم داشته باشیم.
    صفت سیکل سل اغلب بی علامت هست، در موارد نادری می تونه علامتدار باشه و اون هم هماچوری در سن کمه (نادر) یا باز هم نادر تر کریز سیکل یا مرگ ناگهانی موقع کاهش شدید فشار اکسیژن هست.
    احتمالا هم منظور شما از فتوفوبی (به عنوان علت اریتم صورت بیمار) فتو سنسیویتی هست. نه؟
    اگر منظورت از «میکرو آنژیوپاتیک» واسکولیت عروق کوچک هست، نه با تابلوی وگنر، نه چرج-اشتراوس جور در می یاد و نه باسن و تابلوی بالینی HSP. و اگر منظورتون همولیز میکروآنژیوپاتیک هست که کلا ربطش به این Case برای من نامعلومه.

    الان بحث این که چه چیزهایی از شرح حال، معاینه و آزمایشات نداریم مطرح نیست؛ با همین تابلوی محدود تشخیص های افتراقی مرتبط باید بیان کرد. وگرنه ته قضیه ممکنه حاملگی رو هم جزء تشخیص افتراقی هات ببینی دوست عزیز!!

    همیشه باید در تشخیص علت علائم مختلف بیمار رو یک سندرم بالینی در نظر گرفت مگر این که شواهد غیر قابل انکاری از وجود همزمان چند بیماری به عنوان علت علائم بیمار وجود داشته باشه. چون در غیر این صورت هم باعث درخواست تست های غیر ضروری و اضافه برای بیمار می شه و هم درمان درستی برای بیمار صورت نمی گیره دوست عزیز.

    #18 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

  9. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    datis91


    top.rank نوشته است:
    puya55 نوشته است:
    top.rank نوشته است:
    puya55 نوشته است:
    با سلام من هم اول به وسکولیت شک میکنم ....ولی خب تشخیص افتراقی ان را باید رد کرد تست تیرویید و هورمون هم حتما ....تستای دگه را دادی ولی ESR.....CRP....CBC-DIFF.......را حتما میخواد برای بررسی بیماریهای مزمن والتهابی....راستش به نظرم صبر کن تا نتایج ازمایشات اولیه بیاد بر اساس انها میتوانی مسیر ادامه بررسی را انتخاب کنی...از کانسر تا هیپوتیروییدی میتونه مطرح باشه


    به چه واسکولیتی و بر اساس کدوم یک از علایم و نشانه های بیمار؟


    ببین مریض را باید ویزیت کرد من خودم که ندیدمش این شرح حال ناقصه یعنی از تب ...کاهش وزن ...فامیلیال هیستوری.....داروها و...علایم عمومی بیمار ....داشتن زخم دهانی یا ....معاینه پوست....معاینه قلب و ریه و سمعشون هیچ نگفته از CBC....Hb...ESR ....UA...و... که ساده ترین ازمایشاته نگفته دمای بدن و ... همیشه استادمون میگفت تو هیپو تیرویید با دست دادن با مریض میشه فهمید پوست خشک ...سرد ...ضخیم داره چاقه موهاش بی روح رنگ موی مردگان داره با ریزش....خب ...برای بررسی مفاصل باید همه مفاصل برسی بشه و تعداد مفاصل درگیر و قرمزی و تندرنسش تورم هم بیان بشه ایا درگیری موقته ...مهاجره؟؟چند مدت هست ایجاد شده؟....قبلا هم مشکلی داشته؟....بیماری همراه دیگه ای داره؟...چشمش هم بررسی بیشتر میخواد ته چشم دیده شده؟.....پوست صورت و قرمزیش یعنی چی؟فتوفوبیه؟ Hb چنده؟و ....
    در کل نمیشه قضاوت کرد از یک بیماری عفونی تا وسکولیت و حتی اگر این اقا سیگاری باشه من به سرطان ریه و ...هم شک میکنم باید کامل بررسی بشه
    از بین وسکولیتها به لوپوس میشه مشکوک شد هرچند این مریض مرد است ولی میتونه باشه.....پلی میالژیا روماتیکا هم علایم وسکولیت زیر 50سال داره....میکرو انژیوپاتیک هم ممکنه ....باید بررسی بشه.....حتی یادمه صفت سیکل سل هم علایم مثل وسکولیت داره و برای R/Oباید هموگلوبین الکترو فورز داد....و یک نکته اگه همه علایم باهم توجیه نشه ممکنه 2بیماری همزمان باشه مثلا عفونی+هورمونی یا هورمونی+وسکولیت و.... البته باید سعی بشه اول یک بیماری بررسی بشه


    من جوابم رو نگرفتم. شما گفتی واسکولیت ولی هیچ دلیل قانع کننده ای برای واسکولیت نیاوردی.
    اریتم صورت و ادم دست و صورت و هایپوتنشن بیمار با تابلوی کدام واسکولیت جور در می یاد؟
    محض یادآوری: پلی میالژی روماتیکا سن بروزش معمولا بالای 65 سال هست و در زیر 50 سالگی نادر هست و اصولا درد و بیشتر stiffness شانه، گردن و هیپ ایجاد می کنه و همراه با تب هست و علائمش معمولا طی 2-4 هفته ایجاد می شه. و اصولا بیماری شایع تر در زنان بالاتر از 70 سال هست!
    کانسر ریه ای که بتونه علائم پوستی (ناخن بیمار ) رو توجیه کنه من یکی نمی شناسم.
    هایپو تیروییدی اصولا هایپرتنشن دیاستولیک می ده و نه هایپو تنشن؛ مگر این که هایپو تیروییدی مرکزی داشته باشیم که همزمان نبود یا کاهش ACTH و GH رو هم داشته باشیم.
    صفت سیکل سل اغلب بی علامت هست، در موارد نادری می تونه علامتدار باشه و اون هم هماچوری در سن کمه (نادر) یا باز هم نادر تر کریز سیکل یا مرگ ناگهانی موقع کاهش شدید فشار اکسیژن هست.
    احتمالا هم منظور شما از فتوفوبی (به عنوان علت اریتم صورت بیمار) فتو سنسیویتی هست. نه؟
    اگر منظورت از «میکرو آنژیوپاتیک» واسکولیت عروق کوچک هست، نه با تابلوی وگنر، نه چرج-اشتراوس جور در می یاد و نه باسن و تابلوی بالینی HSP. و اگر منظورتون همولیز میکروآنژیوپاتیک هست که کلا ربطش به این Case برای من نامعلومه.

    الان بحث این که چه چیزهایی از شرح حال، معاینه و آزمایشات نداریم مطرح نیست؛ با همین تابلوی محدود تشخیص های افتراقی مرتبط باید بیان کرد. وگرنه ته قضیه ممکنه حاملگی رو هم جزء تشخیص افتراقی هات ببینی دوست عزیز!!

    همیشه باید در تشخیص علت علائم مختلف بیمار رو یک سندرم بالینی در نظر گرفت مگر این که شواهد غیر قابل انکاری از وجود همزمان چند بیماری به عنوان علت علائم بیمار وجود داشته باشه. چون در غیر این صورت هم باعث درخواست تست های غیر ضروری و اضافه برای بیمار می شه و هم درمان درستی برای بیمار صورت نمی گیره دوست عزیز.



    ایول دکتر خیلی خوب درساتو خوندی نه من پیش شما تشخیص نگذارم خیلی خوبه .... L-) ولی انصافا تو با این شرح حال به چی رسیدی؟ و چی براش درخواست دادی؟فکر میکنم تشخیصت باید به بیماری مریض خیلی نزدیک باشه... <img src=" />
    من بازم میگم به وسکولیت مشکوکم.... باید R/o بشه یک پزشک نباید فقط یک تشخیص تو فکرش باشه باید انواع تشخیص را در نظر بیاره و بعد مطالعه کنه و ردشون کنه تا به یک تشخیص برسه....حالا ممکنه مثل من بیسواد باشه تشخیصش رد بشه ولی بهتر از انی هست که اصلا بهش فکر نکنه و تشخیص داده نشه <img src=" /> منم موافقم که مریض ارجاعی است

    #19 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

  10. parsmedic آواتار ها
    آرشیو پارس مدیک
    Administrator
    شه‍ریور ۱۳۹۴
    0

    Dr.Larisa


    واقعا ذوق زده شدم چقد همکارای محترم جوابای خوبی دادن...
    من در وهله اول خودم بشتر به sle و ادیسون فکر میکنم
    و البته شاید سابقه قبلی کبد چرب منو به فکر سیروز و فیبروز کبد میندازه و اینکه قبلا جمفبروزل مصرف مکرده الان ادم رو واسش توجه میکنه و
    درموردشرح حال ناقص که یکی از دوستان گفتن موافقم اخه ایشه مریض بیمارستانی نبودن ومنم فقط حدود 10 دقیقه حداکثر وقت داشتم توی اون درمونگاه شلوغ چون بایستی حدود 50 تا مریض دیگه هم میدیدم
    با این حال فکر میکنم این رو اضافه کنم که تب نداشتن و بی اشتهایی و کاهش وزن نداشتند پوست خشک هم نداشتن
    فلاشنگ صورتش و ورم صورت و دستهاش خیلی جلب توجه میکرد . فنوتیپش به SLE هم میومد. <img src=" />
    ازمایش درخواستی من :TSH ,SERUM CORTISOL 8AM,HCV AB,HBS AG,HIV AB,TG CHOLESTROL,ANA,RF,ANCA,,CBC,ESR ,CRP,UA BUN.CR,SGOT,SGPT,
    سونوی کبد و مجاری صفراو درخواست کردم.

    #20 ارسال شده در تاريخ ۲۳-آذر-۱۳۹۴ در ساعت ۱۱:۱۳

صفحه 2 از 6 نخستنخست 1234 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

طراحی شده توسط تیم نرم افزاری science.ir