ماهی و این همه خاصیت!!!




ماهی
ماهي ماده غذايي مفيدي است كه در مناطق شمالي و جنوبي كشورمان يعني مناطقي كه در كنار دريا واقع شده*اند، جزو مواد اصلي و اساسي برنامه غذايي مردم اين مناطق محسوب مي*شود. ماهي داراي ارزش تغذيه اي بسيار بالايي است و اكثر مواد مغذي مفيد و ضروري براي انسان را به تنهايي داراست. ماهی خواص دیگری جز دارا*بودن امگا ۳ هم دارد. وقتی از ماهی حرف زده می*شود صحبت از ویتامین و املاح، پروتئین ناب و كم چرب، اسیدهای چرب ضروری امگا ۶، امگا ۹ و البته امگا ۳ آن است. آن وقت به*جای خریدن ماهی تازه پولمان را خرج مكمل*های امگا ۳ كه فقط امگا ۳ دارند، نه ویتامین و املاح و نه پروتئین خالص می*كنیم.

7 ماده مغذی در ماهی
چربی
ماهی و محصولات دريايي با وجود آن كه جزو مواد غذايي حيواني هستند، ولي از نظر تركيب چربي با ساير مواد حيواني متفاوت*اند. چربي موجود در مواد غذايي حيواني به طور عمده حاوي تركيباتي به نام اسيدهاي چرب اشباع شده هستند كه اين تركيبات موجب بالا بردن كلسترول و ساير چربي*هاي نامطلوب خون مي*شوند. بنابراين افراط در مصرف چربي*هاي حيواني، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهايت منجر به سكته*هاي قلبي و مغزي مي*شود. ولي ماهي و آبزيان با وجود آن كه از دسته مواد غذايي حيواني هستند با اين حال نوع چربي موجود در آنها مشابه مواد گياهي است و از اسیدهای چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزیان وجود دارد كه اثرات بسيار مهمي *در سلامت انسان به عهده دارد و در پیشگیری از بسياري از بيماريها و كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده*اي به عهده دارد. چربي موجود در بافت*هاي ماهي و آبزيان به پایین آمدن کلسترول بالا و ساير چربي*هاي نامطلوب خون و عوارض قلبي و عروق كمك مؤثري نيز مي*كند. ماهی* های چرب سالم*ترین نوع ماهی* های خوراکی هستند.



آهن
ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خون سازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب* ها نقش مهمی* به عهده دارد. آهن موجود در ماهی به گونه*ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می*رسد. علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می*دهد بنابراین نقش مهمی* در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.

ویتامین
ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین* های گروه “B” هست که در تنظیم فعالیت سلول* های عصبی و در نتیجه سلامت سیستم عصبی و پوست تاثیر دارند. همچنین بعضی از انواع ویتامین* های گروه “B”در خون سازی نیز مؤثرند. بنابراین با مصرف ماهی می*توانیم به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از کم خونی کمک کنیم.

روی
ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد روی می* باشد. روی یک ماده مغذی است که در رشد کودکان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی* دارد. کمبود این ماده مغذی در دوران رشد موجب کوتاهی قد و در صورت کمبود شدید باعث کوتولگی می*شود. همچنین در دوران بلوغ منجر به تاخیر در بلوغ جنسی می*شود. ماهی این ماده غذایی مفید با دارا بودن روی به میزان کافی می*تواند به رشد و تنظیم بلوغ جنسی کمک کند.

فلوئور
ماهي از منابع غني فلوئور در سلامت و استحكام دندان* ها می باشد و در پيشگيري از پوسيدگي دندان تاثير مهمي* دارد. پس با مصرف ماهي مي*توانيم به سلامت و استحكام دندان* هاي خود كمك كنيم فلوئور همچنين در پيشگيري از استئوپروز يا پوكي استخوان مؤثر است.

ید
ماهي دريا از بهترين منابع يد به حساب مي*آيد. يد يكي از مواد مغذي است كه تاثير مهمي *در سلامت انسان دارد. يد در رشد اثرات قابل توجهي دارد و كمبود آن موجب اختلال در رشد و كوتاهي قد مي*شود. بنابراين مصرف ماهي به مقدار كافي در دوران رشد ضروري است. يد همچنين در تكامل سيستم عصبي نقش مهمي* دارد و چنانچه خانم* ها در دوران بارداري مبتلا به كمبود شديد يد باشند، كودكانشان علاوه بر اختلال در رشد جسمي *دچار عقب افتادگي ذهني نيز مي* شوند و اين مشكل تا آخر عمر گريبان*گير آنان خواهد شد. همچنين كمبود يد در شير مادر مي*تواند منجر به اختلال در رشد جسمي* و ذهني كودك شيرخوار بشود.

فسفر
ماهي از منابع خوب فسفر محسوب مي*شود. فسفر ماده اي است كه همراه كلسيم در سلامت و استحكام استخوان ها تاثير مهمي* دارد. ماهي* هايي كه با استخوان مصرف مي*شوند مانند ماهي كيلكا و ساردين علاوه بر خواصي كه براي انواع ماهي* ها ذكر شد حاوي مقدار قابل توجهي كلسيم نيز مي* باشند. بنابراين در رشد، استحكام و سلامت استخوان* ها و دندان* ها مؤثرند. كمبود يد موجب كاهش متابوليسم مواد انرژي*زا در بدن شده و در نتيجه منجر به افزايش وزن و چاقي مي*شود. يد در توليد مثل نيز مؤثر است و افراد مبتلا به گواتر ناشي از كمبود يد دچار اختلال در توليد مثل خواهند شد.

فواید شگفت انگیز خوردن ماهی
تقویت و سلامت بینایی
چربی* های امگا 3 جزو اصلی سلول* های مغزی و نیز سلول* های شبكیه چشم*اند. پس بدون شك این اسیدهای چرب نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی و سیستم بینایی بر عهده دارند. شیرخواران مادرانی كه در رژیم غذایی* شان از ماهی استفاده می*كنند بینایی بهتری دارند. احتمالا به*خاطر انتقال امگا 3 رژیم غذایی به شیر مادر و رسیدن آن به شیرخوار می باشد.

جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://achito.ir/?p=3709