داستان ما
داستان اهالی خانه گردشگری ویرا از سال ۱۳۸۷ آغاز شد. در سال*هایی که گذشت، ما به صورت حرفه*ای سفر کردیم، پای درد و دل مردم محلی *نشستیم، در مکتب استادان این رشته آموختیم و مهم**ترین رویدادهای این صنعت پیچیده را در مجامع بین*المللی دنبال کردیم. تجربه*های ما در تمام این سال*ها ثابت کرد، نیاز ویژه**ی جامعه**ی امروز ما، حرکت به سمت توسعه**ی پایدار و مهم**ترین راه رسیدن به آن، آگاهی در همه**ی سطوح است. از سوی دیگر، به دلیل وجود خلاءهای بسیار در زمینه****ی گردشگری و سایر حوزه**های مربوط به آن، ما را بر آن داشت که قدم در راه پر فراز و نشیب آموزش بگذاریم.دستاوردهای ما در تمام این سال*ها، شامل برگزاری تورهای مختلف و کارگاه*های تخصصی؛ طراحی و تدوین دوره**ی ملی راهنمای تخصصی گردشگری کودک و شناساندن و گسترش آن در کشور؛ آموزش و ترویج سبک زندگی و سفر کم**شتاب؛ اجرای ایده*های نوین مانند تلفیق تئاتر و گردشگری برای اولین* بار در ایران؛ نوشتن کتاب و مقاله*های مختلف و بسیاری از این دست بوده است. تمام این برنامه*ها در نهایت، منجر به پرورش افراد بسیاری در شهرهای مختلف شده که اکنون از فعالان موفق این حوزه هستند.حال، با کوله*باری از این آموزه*ها و تجربه*های بسیار، قصد داریم، فعالیت*های*مان را گسترده*تر کنیم و در این خانه کنار هم، دریچه*های متفاوتی در حوزه**ی گردشگری با روش*های نوین و به*روز دنیا باز کنیم تا طعم شیرین آموزش کارآمد و اصولی به همراه لذت را با هم بچشیم.

تعریف، انواع و عوامل شکل**گیری گردشگری سلامت

امروزه گردشگری سلامت، یکی از سریع*ترین اَشکالِ در حال رشدِ گردشگری است، علی**رغم این*که هنوز بازاری ویژه (Niche) در صنعت گردشگری محسوب می**شود.

گردشگری سلامت، فعالیتی است که به*عنوان یک انگیزه و محرک اولیه، هم از طریق فعالیت*های پزشکی و هم سلامتی*محور مانند استفاده از آب**های گرم، لجن*درمانی و…، به سلامت جسمی و روانی انسان کمک می**کند و ظرفیت افراد را برای عملکرد بهتر و رفع نیازهایشان در محیط و جامعه* افزایش *می**دهد.

گردشگری سلامت، در عین این**که با هدف بهبودِ سلامت و رفاهِ گردشگران انجام می**شود، برای جامعه**ی مقصد هم درآمد افزوده ایجاد می**کند و می*تواند به مقابله با فصلی *بودنِ صنعت گردشگری کمک کند؛ چون لزوماً از الگوی فصلی بودن در مقایسه با بخش*های دیگر در گردشگری پیروی نمی*کند و می**تواند با استراتژی**های ۳۶۵ روزه**ی مقصد ادغام شود. گردشگری سلامت، هم*چنین می*تواند به تمرکززداییِ صنعت گردشگری کمک کند؛ چرا که بسیاری از امکانات بهداشتی و درمانی می*توانند در حومه**ی شهرها و مناطق روستایی واقع شوند.

امروزه، داشتن رویکردی پایدار، از نظر توسعه، برنامه*ریزی و مدیریتِ تأثیر، مسئولیت**پذیری و رعایت قوانین و اصول اخلاقی در گردشگری سلامت، به معیاری کلیدی تبدیل شده است.

گردشگری سلامت اصطلاحی فراگیر برای زیرگروه*های «گردشگری تندرستی» (Wellness Tourism) و «گردشگری پزشکی» (Medical Tourism) به حساب می**آید.

گردشگری تندرستی نوعی فعالیت گردشگری است که هدف آن بهبود و تعادل در تمامی حوزه*های اصلی زندگی انسان از جمله حوزه*های فیزیکی، ذهنی، عاطفی، شغلی، فکری و معنوی است. انگیزه**ی اصلی افراد در گردشگری تندرستی، شرکت در فعالیت*های پیشگیرانه و ارتقاءدهنده**ی سبک زندگی مانند تناسب اندام، تغذیه**ی سالم، آرامش، تسکین و درمان است.

گردشگری پزشکی هم، نوعی فعالیت گردشگری است که از منابع پزشکی و خدمات درمانی استفاده می*کند و شامل تشخیص، درمان، بهبود، پیشگیری و توان*بخشی می*شود.
امروزه زمان و هزینه*های فراوانی که به فعالیت**های تفریحی و سلامت اختصاص داده می**شوند، سبکِ زندگی سالم را ارتقاء می*دهند. در این بین، هزینه**ی مراقبت**های بلندمدت در طی چند دهه**ی گذشته، در بعضی از اقتصادهای پیشرفته با جمعیت پابه*سن*گذاشته**ای که به مراقبت**های بهداشتی و اجتماعی بیشتری احتیاج دارند، افزایش یافته است. شهرسازی و شهرنشینی، چالشی بزرگ برای بهداشت عمومی به حساب می**آید. طبق آماری که ایالات متحده اعلام کرده، بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می**کنند و برآورد شده که تا سال ۲۰۵۰ میلادی این میزان به دو سوم خواهد رسید. وضعیت بهداشتی و بیماری*های مزمنِ مرتبط با زندگی شهری، به رشد تقاضا برای سفرهای سالم*تر و زندگی*های طبیعی*تر، و نیز گریزگرایی شهری منجر شده است.

در این بین، بعضی از دستورالعمل**های قانونی مانند دستورالعمل اتحادیه**ی اروپا (۲۰۱۱ میلادی) درباره**ی حقوق بیماران در جابه*جایی**های برون**مرزی به*منظور دریافت مراقبت**های سلامت به پیشبرد این حوزه کمک کرده و در عین حال، پیشرفت*ها و اختراعات تکنولوژیکی نیز سفر با اهداف سلامتی را تحت *تأثیر قرار داده است و به ارائه**دهندگان مراقبت*های سلامت برای عملکرد بهتر کمک می**کند.عرضه و تقاضا در گردشگری سلامت

تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا در بازار گردشگری سلامت، مسائل جدیدی را به**وجود می*آورد که درخور توجه*اند. به عنوان مثال؛ برای تجزیه و تحلیل درست و واقعی، نیاز به اطلاعات قابل *اعتماد است و یکی از مشکلات این حوزه فقدان این نوع اطلاعات است که در روند فعالیت گردشگری سلامت می**تواند نقش بسزایی داشته باشد. در این بین، NTOها (National Tourism Organization) و DMOها (Destination Marketing Organization) از گردآوری اطلاعات درست و ساختارمند، در سطحی وسیع بهره می*برند که این امر منجر به مقایسه*پذیری، ارزیابی دقیق*تر و مدیریت بهتر خواهد شد.
عرضه در گردشگری سلامت

عرضه**ی محصولات (product) در گردشگری سلامت همواره بسیار گسترده بوده است؛ از جمله هتل*ها و کشتی**های کروز، مخصوص متقاضیان گردشگری سلامت با امکانات SPA (چشمه*های آب معدنی)، حمام*های حرارتی، بیمارستان*ها و کلینیک*های تخصصی شامل IVF (In Vitro Fertilization)، جراحی دندان یا جراحی پلاستیک. محصولات جدید به**صورت مداوم در حال ظهورند که اطلاعات گردآوری*شده توسط NTOها و DMOها و طراحی استراتژی*های بازاریابی دیجیتال می*تواند به جذب بخش*های جدید این بازار کمک کند. در عین حال، به*عنوان بخشی از استراتژی گردشگری سلامت، مقصدها برای عرضه**ی خدمات بهتر باید به مسائل زیر توجه کنند:

فرایند دریافت ویزا، ایمنی، امنیت و محدودیت*های افراد معلول
تنوع بازارها و منابع
جذب سرمایه*گذاری
ایجاد چهارچوبی نظارتی، از جمله قانون*گذاری، خط مشی*ها و استانداردها
کیفیت خدمات و زیرساخت*ها
آموزش و توسعه**ی مهارت*ها
امکانات مورد نیاز در گردشگری سلامت
توسعه**ی محصول
دست*اندرکاران عرضه در گردشگری سلامت که در این زنجیره نقش کلیدی دارند؛ شامل تسهیل**کنندگان، خدمات*دهندگان، کارگزاران، شرکت*های بیمه و… می*شوند. در این**میان، مدیریت مقاصد گردشگری باید تأثیر گردشگری سلامت بر کیفیت زندگی ساکنان مقصد را هم در نظر بگیرند، چرا که رفاه ساکنان محلی به**همان اندازه مهم است که بهبود سلامت گردشگران.